بهترین پیشنهاد به مدیران شهری ایران برای کنترل موش ها

مثبت نیوز – جهان چندین روش مختلف را در طول این سال‌ها امتحان کرده است، از جمله تله‌های مختلف، پیشگیری از بارداری، سم، یخ خشک، مدیریت زباله و حتی گربه‌های وحشی.

 

ولی بهترین راهکار برای شهرهای شمال شرقی آمریکا بوده که رویکرد متفاوت و پیشرفته‌تری را برای کاهش موش انجام می‌دهند.

روش جعبه‌های هوشمند برقی یا Smart Box. این جعبه‌ها یا همان تله‌موش‌ها مجهز به حسگرهایی‌اند که حرکت جوندگان و گرمای بدن را تشخیص می‌دهند. بدین ترتیب هنگامی که یک موش وارد جعبه می‌شود فوراً توسط جریان الکتریکی کشته می‌شود. موش‌مرده روی یک آسان‌بَر کوچک بلند می‌شود و در یک ظرف تخلیه می‌شود. سپس تله، دوباره در جای خودتنظیم و آماده به دام انداختن موش بعدی می‌شود. این فناوری متعلق به یک شرکت سوئدی است که قبل از اینکه چند سال پیش این جعبه‌ها را به ایالات متحده بیاورد، این فناوری را در اروپا عرضه کرد. پورتلند با جمعیت 68000 نفر، اولین شهر آمریکا بود که از این وسیله غیرسمی استفاده کرد. شهرداری، 40 جعبه را در نقاط مختلف نصب کرد که در کمتر از یک سال نزدیک به 1000 مورد موفق را به ثبت رساند. سامرویل هم با وسعت مشابه، همین کار را دنبال کرد و 50 جعبه نصب کرد و به این ترتیب توانست در طول پنج ماه بیش از 1000 موش را از بین ببرد.

شیکاگو با بهره‌برداری از جدیدترین روش کنترل جمعیت موش‌ها که همان SMART Boxes است، تنها 50 جعبه که فقط بخش کوچکی از شهر را پوشش می‌دهد، 40 هزار دلار هزینه دارد.

چرا موش‌ها زیاد و زیادتر می‌شوند؟
با بررسی کالبدشناسی بدن و نحوه زیست موش‌ها به‌راحتی می‌توان جواب این سؤال را داد. موش‌ها جانوران موذی و سخت‌جانی‌اند که بدن بسیار مقاومی در برابر گرما و سرما و همین‌طور سقوط از ارتفاع دارند. همچنین می‌توانند در برابر اشعه‌های مختلف دوام بیاورند. سختی دندان موش، سخت‌تر از آهن یا فولاد است و از این طریق به هر مکانی دسترسی پیدا می‌کند و به زیرساخت‌های شهری آسیب و خسارت وارد می‌کند. موش‌ها می‌توانند در پنج زایمان، هفت تا ۱۵ نوزاد را در یک سال به دنیا بیاورند که از هفته پنجم عمرشان قابلیت زادوولد دارند. این جانوران همه‌چیزخوارند و با تغذیه از سبزی‌های موجود در زباله‌ها ویتامین موردنیاز برای بقا و زادوولد را به دست می‌آورند. به‌این‌ترتیب دفع نامناسب زباله‌ها یکی از دلایل مهم افزایش جمعیت موش‌ها در کلان‌شهرها می‌تواند باشد و به نظر می‌رسد تفکیک زباله از مبدأ کمک زیادی به کاهش جمعیت موش‌ها می‌کند.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.