بررسی ادعای واردات 70 هزار خودرو با یک میلیارد دلار

مثبت نیوز – از زمان ازسرگیری واردات خودرو به کشور در اوایل ۱۴۰۱ تا به امروز، کل ارزی که به واردات خودرو داده شده، به ۶۵۰ میلیون دلار نیز نمی‌رسد. همچنین کل خودرو‌های وارد شده به کشور در این مدت کمتر از ۳۲ هزار دستگاه تخمین زده می‌شود.

 

با یک میلیارد دلار، می‌توان 50 هزار دستگاه خودرو – با متوسط قیمت ۲۰ هزار دلار – وارد کرد. اگر متوسط قیمت را ۱۵ هزار دلار در نظر بگیریم، امکان واردات نهایتا 70 هزار دستگاه خودرو در نیمه دوم امسال وجود دارد.

با احتساب ۲۰هزار خودروی واردشده در نیمه نخست سال، تعداد کل واردات در سال جاری به ۹۰هزار دستگاه می‌رسد. در این حالت، نسبت خودرو‌های تولید داخل به خودرو‌های وارداتی، حداقل یک به ۱۵ خواهد بود. به عبارت بهتر، به ازای هر ۱۵خودروی تولید داخل، یک خودرو وارد می‌شود.

باید موضوع قیمت را نیز در رقابت‌پذیری بازار خودرو لحاظ کرد. یک خودروی ۱۵هزار دلاری با در نظر گرفتن دلار ۶۰ هزار تومانی، قیمت پایه‌ای برابر با ۹۰۰ میلیون تومان خواهد داشت. طبعا این خودرو با توجه به تعرفه، عوارض و مالیات با قیمت بسیار بالایی به دست مشتری می‌رسد، کما اینکه ارزان‌ترین خودروی وارد‌شده به کشور طی دو سال گذشته، زیر ۱.۱میلیارد تومان نیست که تازه این خودرو، چینی است و برند‌های متعلق به دیگر کشور‌ها قیمت به‌مراتب بالاتری دارند.

قرار است در سال جاری یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود. اگر تعداد خودرو‌های سواری متعلق به دو خودروساز اصلی را ۱.۴ میلیون دستگاه لحاظ کنیم، با این تعداد تولید، طبعا برای ایجاد رقابت در بازار باید با نسبت معینی خودرو وارد شود.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.