مثبت نیوز – روی هر شبکه 43 ثانیه توقف کنید، نگران نباشید نیازی نیست آن برنامه را تا آخر ببینید. پس از تمام شدن همین عدد 43 ثانیه، دکمه بالای تلویزیون را بزنید و کانال بعدی را دوباره 43 ثانیه ببینید و به همین ترتیب 21 کانال اصلی تلویزیون (20 شبکه + یک کانال استانی) را یک دور نگاه کنید. پس از پایان این گردش چهل و چند ثانیهای در شبکههای سیما – بر اساس معیار سازمان – شما جزء 70 درصد مخاطب تلویزیون میشوید. البته اگر از طریق ماهواره باقی شبکههای استانی را هم ببینید میتوانید کمتر از 43 ثانیه روی هر شبکه زمان گذاشته و حدود 17 ثانیه روی هر شبکه توقف کنید.
یعنی 30 درصد مردم حتی این گردش 15 دقیقهای را هم در تلویزیون نمیکنند، یعنی اگر جمعیت ایران را همان عدد بیش از 86 میلیون (آمار پایان سال 1403) و جمعیت صفر تا 4 سال را هم از محاسبهمان خارج کنیم (بنابر مقررات آفکام) چیزی بیش از 25 میلیون نفر در ایران حتی 15 دقیقه هم تلویزیون تماشا نمیکنند، حتی اگر فقط جمعیت بالای 12 سال را هم محاسبه کنیم – بنابر آخرین معیارهای مرکز تحقیقات سازمان – چیزی بیش از 20 میلیون نفر پای تولیدات تلویزیون نمینشینند. این در حالی است که آخرین آماری که رئیس مرکز تحقیقات در فروردینماه داده بود مخاطب تلویزیون 72.2 بوده که حالا حدود 2.2 از مخاطبانش در 6 ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. بااینهمه صداوسیما اگر میخواهد روی ریل استاندار جهانی حرکت کند، جدای توسل به 15 دقیقهها باید آمار مخاطبان برنامهها و شبکهها را اعلام و مسئله «تداوم» را در آمارهایش لحاظ کند. مسئله اصلی که برای برنامهسازی و در دادن آمار از سمت تلویزیون اهمیت دارد نه 43ثانیه مخاطب برای هر شبکه، بلکه تداوم بازدید برنامههاست. اینکه چه مقدار از برنامههای سازمان مخاطب ثابت دارد و چند درصد از همین 46.9 میلیون نفر – 70 درصد از 67 میلیون جمعیت بالای 12 سال 46.9 میلیون نفر است – پای ثابت برنامههای تلویزیون هستند.
آمار واچتایم در تلوبیون که در بیش از 90 درصد برنامههای سازمان، میزان واچتایم از 5 قسمت ابتدایی تا 5 قسمت پایانی آن، آمار کاهشی است.
آمارها و دادههای مراکز تحقیقات بیرون از سازمان (همچون متا) نشان میدهد تعداد برنامههایی که مخاطب پیگیر و نیمهپیگیر دارند کمتر از تعداد انگشتان یکدست است و این موضوع نشان میدهد آمار 70 درصد با 15 دقیقه تماشا نمیتواند داده روشنی را به مخاطبان و مدیران بدهد.
برای آنکه عیار برنامههای تولیدی سازمان در آمار بیشتر عیان شود بد نیست تلویزیون بدون در نظر گرفتن مخاطبان فوتبال و آیفیلم رتبهبندی شبکهها را به صورت دقیق و با درصد اعلام کند تا معلوم شود آن آمار 70 درصد به چه رقمی میرسد و رتبهبندی شبکهها به چه صورت است؟