شرکت کشتیرانی کریوس مستقر در دبی، انتقال کالا در دریای خزر را با حداقل دو کشتی در سال گذشته آغاز کرد.
از اواسط سال ۲۰۲۳، چندین کشتی کریوس که قبلا مسیرهای مدیترانه و دریای سیاه را شخم میزدند، ناگهان به خزر منتقل شدند و از آن زمان تاکنون بین ایران و روسیه رفتوآمد کردهاند.
این کشتی ها شامل Sea Castle و Sea Anchor هستند که با Tooka و Rooja نیز شناخته می شوند.
داده های جمع آوری شده نشان می دهد که در سال جاری، هر دو کشتی حداقل پنج سفر از بنادر ایران به آستاراخان روسیه داشته اند.
طبق استانداردهای کشتیرانی بین المللی، Sea Anchor و Sea Castle بسیار کوچک هستند اما برای حمل در سفرهای کوتاه در سراسر خزر کافی هستند. آنها 3000 و 4000 تن ظرفیت حمل و نقل دارند که تقریباً 1/100 آن چیزی است که ممکن است توسط کشتی های کانتینری غول پیکر که کالاها را در سراسر اقیانوس های جهان حمل می کنند حمل کنند.
کشتی 108 متری(354 فوت) Sea Anchor در سال 1984 در رومانی ساخته شد، یک سال پس از ساخت Sea Castle، که یک متر کوتاهتر است، در اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شد.
پایگاه داده ای که توسط S&P Global نگهداری می شود، کشوری را که هر یک از کشتی ها در آن ثبت شده اند، فهرست نمی کند. سوابق گردآوری شده توسط شرکت اطلاعات دریایی Pole Star Global نشان می دهد که هر دو از پرچم های پالائو، جزیره ای در اقیانوس آرام که به عنوان ثبت کشتی، در لیست سیاه بین المللی قرار دارد، استفاده کرده اند.
کریوس، شرکت مرکزی محمولههای خزر، در اکتبر 2020 در دبی تأسیس شد، یک ثبت فدرال از نهادهای فعال در امارات متحده عربی نشان میدهد. این شرکت در وبسایت خود، خود را یک شرکت مدیریت کشتی بینالمللی مینامد.
بررسی ها از همکاری با Oceanlink Maritime DMCC و Koban Shipping LLC خبر می دهد.
کریوس با Oceanlink و Koban، با سیستم لجستیک ایران فعالیت می کنند.
در ماه آوریل، ایالات متحده Oceanlink را تحریم کرد و 13 کشتی تحت مدیریت این شرکت را به عنوان دارایی مسدود شده شناسایی کرد.