از کریدور عربی – مدیترانه‌ای(Arab-Med) چه می دانیم؟

مثبت نیوز – 9 سپتامبر 2023 حدود یک ماه پیش از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی بود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از کریدوری تحت عنوان کریدور عربی-مدیترانه‌ای (Arab-Med) در اجلاس سران G20 رونمایی کرد که هند را از طریق امارات و عربستان سعودی به فلسطین اشغالی و دریای مدیترانه و در نهایت اروپا متصل می‌کند. این کریدور هم رقیبی برای ابرپروژه ترانزیتی چین موسوم به «ابتکار کمربند و جاده» و هم جایگزین طرح سابق ترانزیتی «هند-ایران-روسیه-اروپا» است.

 

مهم‌ترین هدف آمریکا از ارائه این طرح به چالش کشیدن اقتصاد چین، به واسطه ایجاد رقیب بزرگ اقتصادی همچون هند، فشار مضاعف بر ایران با کنار گذاشتن ایران از مهم‌ترین کریدورها و گذرگاه‌های جهان و ایجاد زمینه برای اشغال کامل غزه و کرانه باختری بود.

این کریدور از هند آغاز می‌شود و از طریق مسیر دریایی اقیانوس هند و دریای عمان به امارات، عربستان، اردن و فلسطین اشغالی می‌رسد و سپس از طریق مسیر دریایی مدیترانه، بندر حیفا، به بندر پیرائوس یونان و اروپا متصل می‌شود. با چنین طرحی بندر حیفا دروازه تجارت و تبادل انرژی و فناوری بین اروپا و خاورمیانه خواهد بود و موجودیت و قدرت رژیم‌صهیونیستی در منطقه تضمین خواهد شد.

جمهوری اسلامی بارها به کشورهای منطقه به ویژه امارات متحده عربی نسبت به حضور رژیم صهیونی در خلیج فارس هشدار داد و حتی دست به اقدامات عملی در جهت ممانعت از ورود این رژیم به خلیج فارس و سواحل امارات زد. پس از رونمایی از کریدور Arab-Med، آمریکا در تکاپوی ایجاد زمینه‌های عادی‌سازی روابط رژیم‌صهیونیستی با امارات متحده عربی و عربستان سعودی به صورت آشکار بود و خبرها حاکی از آن بود که به‌زودی توافقات چندجانبه میان آن‌ها برقرار خواهد شد.

در طول این یک سال، رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی توسط مؤسسات بین‌المللی اعتبارسنجی چندین بار کاهش یافت و بندر مهم و استراتژیک ایلات اشغالی به‌واسطه حملات محور مقاومت غیرفعال شده است و بندر اقتصادی و مهم حیفا در ناامن‌ترین شرایط خود به سر می‌برد.
طرح کریدور Arab-Med آنقدر برای رژیم‌صهیونیستی مهم است که حتی نخست وزیر این رژیم در سازمان ملل در بحبوحه نبرد با محور مقاومت، مقابل صندلی‌های خالی از این کریدور دفاع می‌کند و آن را تبلیغ می‌کند؛ گویی انگار هیچ چیزی در برابر این کریدور به چشم او نمی‌آید.

بر هم خوردن نقشه آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به نفع کشور مصر نیز هست. طرح مهم دیگری که آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در نظر داشتند طرحی با عنوان کانال بن‌گورین است که قرار است جایگزین کانال سوئز شود. کانال سوئز کانال بسیار مهم و راهبردی‌ای است که 10 درصد حجم نقل و انتقالات تجاری را به خود اختصاص می‌دهد و محل درآمد مهمی برای کشور مصر است. کانال بن گورین از مرزهای شمالی فلسطین اشغالی با نوار غزه عبور خواهد کرد و دریای سرخ و خلیج عقبه را به دریای مدیترانه متصل خواهد ساخت و تقویت‌کننده کریدور Arab-Med خواهد بود. چنین طرحی به لحاظ اقتصادی به ضرر مصر خواهد بود و این کشور نمی‌تواند به راحتی از کنار این موضوع بگذرد. در طول این یک سال ملت یمن نیز نشان دادند که می‌توانند تنگه باب‌المندب را به روی کشتی‌هایی که به مقصد رژیم اشغالگر قدس روانه می‌شوند، ببندند و هیچ قدرتی هم نتواند با آن مقابله کند. این طرح آمریکا و رژیم‌صهیونیستی نیز با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی با چالش‌های جدی روبه‌رو شد؛ چرا‌که در حال حاضر موجودیت رژیم و بقای کریدور Arab-Med زیر سؤال است.

mosbatnews

دیدگاهتان را بنویسید

مثبت نیوز

حامی بخش خصوصی و هنرمندان است.

تازه‌ترین خبرها

۱۳۹۰ - تمامی حقوق این تحریریه آنلاین برای پایگاه مثبت نیوز محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.