مثبت نیوز – در سالهای گذشته، اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد بعضا تا 60 درصد نیز میرسید؛ اما اکنون این اختلاف در بسیاری از مدلها به زیر 10 درصد کاهش یافته است.
این کاهش سود باعث شده دلالان و واسطهگران از ثبتنام صرفنظر کنند، چون دیگر توجیه اقتصادی ندارد. طبق دادههایی که در جدول گزارش حاضر آمده، در برخی خودروهای اقتصادی گروه ایرانخودرو شکاف قیمت کارخانه و بازار بعضاً به زیر یک و حتی نیم درصد رسیده است. همچنین در 70 درصد از خودروهای گروه ایرانخودرو شکاف قیمت بازار و کارخانه به طور میانگین 6 درصد است. طبق این آمارها، تنها در خوردوی ریرا شکاف قیمت بازار و کارخانه بیش از 20 درصد بوده و در یک خودرو این عدد نزدیک به 20 درصد، 6 خودرو 10 تا 12 درصد و در 16 خودرو معادل 70 درصد از خودروهای این گروه، این عدد بین نیم تا زیر 10 درصد است.
تعداد شرکتکنندگان طرحهای مختلف فراخوان فروش شرکتهای خودروسازی کشور به 5 و 10 میلیون نفر نیز میرسید؛ دی ماه ۱۴۰۱ اوج تبوتاب قرعهکشی خودرو بود. نزدیک ۱۰ میلیون نفر ثبتنام کردند و برای خرید خودرو صف کشیدند؛ اما گذشت زمان و تغییر شرایط، اوضاع را تغییر داد. حالا در تیرماه 1404، تعداد متقاضیان قرعهکشی خودروهای گروه ایرانخودرو به زحمت تا 520 هزار و 500 نفر هزار نفر میرسد. این درحالی است که بررسیهای «فرهیختگان» نشان میدهد در مرحله پنجم که در اردیبهشت سال جاری، دو و نیم ماه قبل برگزار شد، تعداد شرکتکنندگان بیش از 986 هزار نفر بوده است. به عبارتی، تعداد شرکتکنندگان قرعهکشی اخیر ایرانخودرو نسبت به قرعهکشی دو ماه قبل کاهش بیش از 47 درصدی داشته است. اگر عدد دوره ششم را با دوره چهارم مقایسه کنیم، حدود 542 هزار نفر از تعداد شرکتکنندگان قرعهکشی در کمتر از چند ماه قید شرکت در قرعهکشی ایرانخودرو را زدهاند. به نظر میرسد یکی از مهمترین دلایل این سقوط 50 درصدی شرکتکنندگان در قرعهکشی ایرانخودرو، از بین رفتن شکاف قیمت کارخانه و بازار بوده است که با دو بار تعدیل قیمت از انتهای آبان 1403 تاکنون انجام شده است. دادهها نیز نشان میدهد در برخی خودروهای اقتصادی گروه ایرانخودرو شکاف قیمت کارخانه و بازار بعضا به زیر یک و حتی نیم درصد رسیده است. همچنین در 70 درصد از خودروهای گروه ایرانخودرو شکاف قیمت بازار و کارخانه به طور میانگین 6 درصد است، شکافی که با خواب چندماهه (3 تا 6 ماه) پول شرکتکنندگان در قرعهکشی عملاً سود یا رانت چندانی را عاید خریدار نکرده و منجر به خروج خریداران سرمایهای و همچنین سفتهبازان از فرایند قرعهکشی خودرو میکند.