آیا رویای شهرداری به واقعیت می پیوندد؟

مثبت نیوز – در یک بعد از ظهر تابستانی در تهران، بعد از ۱۱ دقیقه انتظار هیچ خودرویی در تاکسی اینترنتی شهرزاد پیدا نشد.

 

اگرچه کرایه یک مسیر ۱۷ کیلومتری در اپلیکیشن شهرزاد نسبت به دیگر اپلیکیشن‌های تاکسی نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر بود اما بعد از ۱۱ دقیقه چه اتفاقی افتاد؟

هیچ راننده‌ای درخواستمان را قبول نکرد.

روزهای بعد دوباره این کار را تکرار کردیم و درخواست تاکسی با پیام خطا روبرو شد.

همه این‌ها در حالی است که تاکسی‌رانی تهران می‌گوید تاکنون بیش از ۱۰ هزار تاکسی به این پلتفرم پیوسته‌اند.

شهرداری تهران با ماشین‌های سبز و زرد تاکسی و شاسی‌بلندهای «آیون» خود را آماده استارت زدن برای میدان تاکسی‌های آنلاین کرده است. بازی تکراری که قبلا یک بار بختش را در آن آزموده است.

پروژه نخست شهرداری به نام «کارپینو»، که قرار بود ترکیبی از پلتفرم تاکسی‌رانی سنتی و مدل آنلاین باشد، چندان موفقیت‌آمیز نبود و عملاً در رقابت با غول‌هایی چون اسنپ و تپسی از نفس افتاد. پنج سال بعد از روزهایی که کارپینو به ایستگاه آخر رسید، شهرداری با برند تازه‌ای به نام «شهرزاد»، به دنبال فتح قلعه تاکسی‌های آنلاین است.

داستان حضور شهرداری در این بازار به سال‌هایی برمی‌گردد که تاکسی‌های آنلاین تازه داشتند جایگاه خود را در شهر پیدا می‌کردند. شهرداری از همان ابتدا نگران کاهش سهم تاکسی‌ها و افت درآمدهای خود بود.

اول نگرانی بابت این که تاکسی‌های آنلاین، به خاطر مدل کسب‌وکار چابک و هزینه‌های کمتر، بخشی از درآمد بالقوه تاکسیرانی را از چرخه خارج کنند و شهرداری نظاره‌گر مهاجرت رانندگان به پلتفرم‌های خصوصی باشد.

دوم هم این که شهرداری ابزار نظارت بر ناوگان شهری را از دست بدهد. این برای نهادی که عادت به کنترل تاکسی‌ها داشت، خوشایند نبود. همین دو عامل کافی بود تا خیابان بهشت تهران در اوج روزهای پلتفرم‌های اسنپ و تپسی به فکر ایجاد یک جایگزین حاکمیتی بیفتد.

برای بازی دادن شهرداری تلاش‌های دیگری هم شده است. آخرین مورد آن طرحی در کمیسیون عمران مجلس بوده که در نظر دارد تا نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی را زیر نظر ستادی در وزارت کشور قرار دهد و شهرداری‌ها را به‌عنوان بازوی اجرایی آن در کشور معرفی کند.

تفاوت «شهرزاد» با «کارپینو» تا اینجای کار آنقدرها مشخص نیست. از عکسی که در مراسم رونمایی تاکسی «شهرزاد» استفاده شده بود، می‌شد فهمید که حداقل بخشی از خودروهای شهرزاد خودروی شاسی بلند آیون است که از قضا در برندینگ رنگ آبی آن شباهت زیادی به تاکسی دات‌وان بابک زنجانی دارد.

شاسی‌بلندهای برقی برند Aion V Plus از سوی شرکت «ایران‌روور» وارد بازار شده‌اند. همان شرکتی که خودروهای «اشکودا» را وارد بازار کرد. بخش مبهم ماجرا در مورد تاکسی‌های برقی این است که با این همه مشکل در کمبود برق در کشور، راننده‌های تاکسی چطور قرار است این خودروها را شارژ کنند؟ این شرکت خدمات و زیرساخت آن‌ها را تضمین کرده است؟

mosbatnews

مقالات مرتبط

تجربه سنگین کاتزنبرگ!

مثبت نیوز – سال 2013 در مراسمی سرمایه‌گذار یهودی و یکی از…

۲۹ مرداد ۱۴۰۴

پردرآمدترین شغل های جهان در سال ۲۰۲۵

مثبت نیوز – در این مطلب با ۱۵ شغل برتر آشنا می‌شویم…

۲۹ مرداد ۱۴۰۴

کارنامه مسکن دولتی

مثبت نیوز – بررسی داده‌های هزینه – درآمد خانوار طی دوره 16…

۲۹ مرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید